şişlideki diyetisyenler

Uzman Diyetisyen Işın Sayın

0 (212) 234 06 69
yaşlanınca nasıl beslenmeliyiz

YAŞLILIK VE BESLENME
Her yaş döneminde önemli olan ve sağlık için en önemli unsur olan beslenme, yaşlılıkta beslenme önemini koruyarak daha da önemli bir hale gelmektedir. Yaşlı bireylerin beslenmesinde uygun alışverişi yapamamak, doğru seçim yapamamak ve besinleri doğru şekilde tüketememek gibi sorunlar yer almaktadır. Yaşlı beslenmesini mercek altına aldığımızda şu unsurlara dikkat etmeliyiz.

DOĞRU ENERJİ MİKTARI
Yaşlılık dolayısıyla azalan metabolik fonksiyonlar enerji takviyesi içinde önemli ipucudur. Bu noktada daha az enerjiye ihtiyaç duyan bireyler, yaşlılıkta beslenme düzenine göre beslenmeye özen göstermelidir.Yaşlılar için erkeklerde 2.300 kalori yeterli olurken kadınlarda 1.900 kalori yeterli olacaktır.

diyetisyen iletişim

PROTEİNLER
Yaşlılarda kemik kırılması, enfeksiyon ve ameliyat gibi durumlarda daha da önem kazanan protein takviyesi günlük olarak 0,9-1 gram olacak şekilde olmalıdır. Alınan protein kalitesi yüksek olmalı, hayvansal besinlerden protein alınmalıdır. Süt, yoğurt ve yağsız peynir ideal kaynaklardır.

YAĞLAR
Günlük enerjinin %25-30’u yağlardan sağlanmalıdır. Kronik hastalıkların da önlenebilmesi için de doymuş, doymamış ve çoklu doymamış yağlardan eşit oranda alınmalıdır.

KARBONHİDRATLAR
Yaşlıların ihtiyaç duydukları enerjinin %50-60 oranında karbonhidratlardan alınması gerekir.

POSALI GIDALAR
Sindirim sistemi için çok faydalı olan posalı gıdalar, çözünebilen ve çözünemeyen posalı gıdalardan oluşur.  Çözünmeyen posalı gıdalar ağırlıklarından 6-7 kat daha fazla su tutar ve dışkı hacmini artırır ve sıvı içeren yapısı sayesinde yumuşatarak dışkı atımını kolaylaştırır. Bunun için buğday kepeği, tahıllar ve kabuğuyla tüketilen meyveler tüketilmelidir.

SU VE SIVILAR
Yaşlılarda mesane kontrolü tam olarak sağlanamadığı için susama duygusu hissedilmeyebilir ve sıvı tüketiminde sorunlar yaşanabilir. Enfeksiyon ve ateş gibi durumlarda yeterli sıvı alınmaması da dehidratasyona yol açar. Bu nedenden dolayı diğer sağlık sorunlarına da yol açabilecek sıvı azlığının önüne geçmek içi yaşlılar günde en az 8 bardak su, süt, çay gibi sıvılar tüketmelidir.

VİTAMİNLER
Yaşlılıkla beraber yaşanan sağlık sorunlarının artmasıyla ihtiyaç duyulan vitamin gereksinimi artmaktadır. Yaşanan hastalıklar, güçsüzleşen dokular ve diğer etkenlerden dolayı vitamin desteğine daha fazla ihtiyaç duyulur. Bu durumlarda multi-vitaminlerin kullanımına yönelmeli bilinçsiz ve gereksiz vitamin kullanımının da önüne geçilmelidir.

Yaşlıların böbrek ve karaciğer sorunları için ihtiyaç duyulan A vitamini desteği sağlanmalıdır. Yaşlılıkta beslenme konusunda önemli noktalardan biri de D vitamini eksikliğidir. Balık tüketimi sağlanarak D vitamini eksikliği giderilmelidir. Yaşlı beslenmesi için, E vitamini, K vitamini, tiamin,riboflavin, niasin gibi noktalara da dikkat edilmelidir.

MİNERALLER
Et, karaciğer ve yeşil yapraklı sebzelerde bulunan demir, doğru beslenerek vücuda alınmalıdır. Bunu dışında kalsiyum, fosfor gibi minerallerin de doğru takviyesi ile doğru beslenme sağlanacaktır. Besin grupları ve içerdikleri doğru analiz edilerek, yaşlılar için en doğru beslenme sağlanacaktır.

İlgili Kelimeler: , , , ,

1 Puan2 Puan3 Puan4 Puan5 Puan (2 Oy Verildi, Ortalama: 5,00 / 5)