şişlideki diyetisyenler

Uzman Diyetisyen Işın Sayın

0 (212) 234 06 69
Tok Tutan Yemekler

Zayıflamakta ve form kazanmakta kullanılan diyet yöntemlerinin hepsinde, sevilen birçok yiyecek ve içecekten vazgeçmek gerekiyor. Tüm vazgeçilenlere ek olarak kişinin bir de zaman zaman iştahıyla başa çıkması gerekiyor. Bu çoğunlukla çok zorlayıcı bir durum oluşturuyor ve kimi zaman da diyetin ve zayıflama sürecinin sona ermesine yol açıyor. Böyle bir sonucun oluşmaması için diyet sırasında destekleyici birtakım formüllerin kullanılması oldukça faydalı oluyor. Bunlar arasında özellikle iştah kapatıcı özellikli meyve ve sebzeler ile tok tutucu besinler önemli yer tutuyor. Ülkemizin meyve sebze çeşitliği açısından da zengin olması özellikle bu desteği oldukça mümkün kılıyor. Doğal ve organik birçok sebzede sağlığa faydalı, iştah kapatıcı ve tok tutucu bileşenler bulunuyor.
Meyve ve sebzelerin içerdiği birtakım bileşenler, bu besinlerin tok tutucu özelliğinin olmasını sağlamaktadır. Bu bileşenlerden bir tanesi avokado, muz ve peynirde bulunan triptofandır. Triptofan molekülü seratonin oluşumu ve hücrelere taşınmasında etkilidir. Bir diğer molekül de krom molekülüdür. Krom vücuttaki insülin miktarının dengeli olmasını sağlayarak kan şekerinin düşük seviyelere gelmesini ve böylece iştahın azalmasını sağlar. Krom molekülüne de ceviz, fındık gibi yemişlerde ve tahıl ürünlerinde rastlanmaktadır. Meyve şekeri olarak adlandırılan fruktoz şekeri ise tatlı ihtiyacını gidererek, öğün sonrası oluşan ihtiyacı gidermektedir. Lifli gıdalarda ve tahıl ürünlerinde bulunan karbonhidratlar ise sindirim sisteminin çalışmasını sağlamakta ve tok tutucu özelliğiyle kilo verme de bireylere yardımcı olmaktadır. Ayrıca tiroit hormonları üzerinde etkili iyot ile vücutta triptofanın beyne taşınmasını sağlayan albümin de iştah kapatıcı özellikleriyle öne çıkmaktadır.
İştah kapatma haricinde birçok sebze ve meyvede tok tutma özelliği de bulunmaktadır. Bunlara örnek olarak brokoli, karnabahar, mor erik, ananas, yeşil fasulye, maydanoz, elma, böğürtlen, enginar, portakal, ıspanak yaprağı ve bezelye verilebilir. Bu meyve ve sebzelerin değişik miktarlarda karıştırılmalarıyla oluşturulan çeşitli salatalar hem mide koruma, hem sindirimi kolaylaştırma hem de tok tutma gibi çeşitli avantajlar sağlamaktadır. Ayrıca yağsız yoğurt ve kaşar tüketimi ile kahvaltıda armut yenmesi, taze sıkılmış meyve sularının içine soda eklenmesi ve bol miktarda triptofan barındıran yumurtanın haftada 3-4 kez yenmesi açlık hissini gidermekte ve zorlu diyet serüvenlerinde oldukça yardımcı olmaktadır. Tok tutma özelliklerinin haricinde bu meyvelerde bulunan yüksek lif oranları sindirim sistemine yardımcı olurken, midenin asitlik seviyesinin ideal seviyede tutulmasını sağlamaktadır. Bunlara ek olarak, böğürtlen ve yumurta tüketiminin mutluluk verici özelliği olduğu belirtilmektedir.

İlgili Kelimeler: ,

1 Puan2 Puan3 Puan4 Puan5 Puan (1 Oy Verildi, Ortalama: 5,00 / 5)