şişlideki diyetisyenler

Uzman Diyetisyen Işın Sayın

0 (212) 234 06 69
Spor Öncesi Ve Sonrası Dikkat Edilmesi Gerekenler

Spor ve egzersiz çoğu zaman yalnızca kilo vermek için yapılması lazım olarak görülürken aslında sağlıklı ve zinde bir hayat için yaşam şekli aktivitesi haline getirilmesi gereken bir eylemdir. Yalnızca zayıflama amacıyla yapılan spor hem yetersiz olacaktır, hem de amaca ulaşıldıktan sonra terk edileceği için süreklilik sağlamayacaktır. Spor hayatın her alanına yayılması gereken ve sağlıklı yaşam için olmazsa olmazlardan olan bir aktivitedir. Bunu gerçekleştirmek her ne kadar zor olsa da spora başlamadan önce ve spora başladıktan sonra yapılması gerekenler belirlendiği taktirde, bu süreç kolaylaşacak, hayata uygulamak daha kolay bir hale gelecektir.

Spora başlamadan önce atılması gereken birtakım adımlar bulunmaktadır. Bunlardan bir tanesi ve en önemlisi beslenme alışkanlıklarında değişiklikler oluşturmaktır. Spor yapılmadan önce harcanması gereken kalori miktarı vücuda alınmalı, böylece spor esnasında yağ yerine kas kaybı engellenmelidir. Spor yapmadan yaklaşık 3 – 4 saat kadar önce ana öğün tüketilmeli, ara öğün ise fiziksel aktiviteye başlamadan 1 – 1,5 saat önce yenmelidir. Yemekle fiziksel aktivite arasına konan yeterli süre rahatsızlık hissinin oluşmasını engelleyecektir. Spor öncesi tüketilen ana öğünlerde dikkat edilmesi gerekenler çok yağlı beslenmekten kaçınıp, karbonhidrat oranı yüksek besinlere yönelmektir. Böylece olası kas kayıplarını önleyerek, yağların yakılması sağlanmaktır. Karbonhidrat içeriği yüksek besinler, makarna, tam tahıllı ürünler, pirinç ve bulgur olarak gösterilebilir. Spordan önce içilen kafeinli yağsız ve sütsüz bir kahve de performansı artırmaya yararlı olacaktır. Ayrıca spora başlamadan önce 1 – 1,5 litre kadar sıvı tüketimi gereklilikler arasındadır.

Spor esnasında da her 15 dakikada bir, bir miktar sıvı alımı yapılmalıdır. Spor yapmayı bitirdikten sonra ise, ilk öncelik kaybedilen sıvının yerine konulmasıdır. Bu sıvı su, sporcu içecekleri ya da maden suyu olarak tercih edilebilir. Sporcu içeceği ve maden suyu içerken dikkat edilmesi gereken ise, bu maddelerin içeriğine karşı bir alerjinin olup olmadığıdır. Rahatsızlık oluşturması durumunda yalnızca su tüketimi yapılmalıdır. Spordan sonra kaybedilen ve yakılan karbonhidratlar yerine konmalıdır. Bu vücutta boşalan glikojen depolarını doldurmaya yöneliktir. Bu karbonhidrat gereksinimi muz, armut ve elma gibi meyveler ile ya da 1 bardak süt ile giderilebilir. Bu şekilde glikojen depolarının yenilenmesi kas oluşumunda etkilidir. Egzersizden 1,5 saat kadar sonra ise, protein açısından zengin bir ara öğün tüketilmesi sporun etkisinin daha kuvvetli olmasını sağlayacaktır. Sonrasında ise öğün atlanmaması, düzenli ve sağlıklı beslenmeye dikkat edilmesi sağlık açısından önem arz etmektedir.

1 Puan2 Puan3 Puan4 Puan5 Puan (3 Oy Verildi, Ortalama: 5,00 / 5)