şişlideki diyetisyenler

Uzman Diyetisyen Işın Sayın

0 (212) 234 06 69
bebek sağlığı ve beslenmesi

Bebeklerin gelişimi için özellikle 0-3 yaş arası kritik öneme sahiptir. Bu dönemde doğru beslenme ile hem bebeğinizin sağlığı güvence altına alınacak, hem de gelecekte hastalıkları önleyecek doğrultuda beslenme alışkanlığı kazandırmış olacaksınız. Bebek sağlığı ve beslenmesi için dikkat etmeniz gereken noktaları mercek altına aldığımızda şu hususlar öne çıkmaktadır.

BEBEK BESLENMESİNDE ÖNCELİKLİ KONULAR

Bebeklerin anne karnından itibaren, emzirme ve ek besin dönemi dahil, 0-3 yaşa kadar olan bütün süreç; beslenme modelleri, onların ileride beslenme alışkanlıkları ve sağlık durumlarını belirleyici olabileceğine dair pek çok bilimsel araştırma mevcuttur. Hatta damak tadı ve besin seçimine yönelik alışkanlıklar, yetişkinlere göre hazırlanıp katkı maddesi içeren gıdalar, çikolata, hazır kek gibi ürünleri bebeğinize yedirmezseniz, tatlı ve tuzlu tada bağımlı olmaması yönünde adım atmış olursunuz. Tercihinizi zeytinyağından yana kullanın. Omega 3 ve 6 yağ asit düzeyleri, bebeğinizin zihinsel gelişimi için çok değerlidir. Bebeğinizin zihinsel ve bedensel gelişimi için beslenmesinin dengeli planlanması önemlidir. Nişasta, pirinç gibi gıdalar yerine, besin değeri daha yüksek olan tam tahıl ürünlerini tercih edin. Bebeğiniz 6. aya ulaştığında demir yönünden zengin besinlere başlamanızda büyük yarar vardır. Kırmızı et, yumurta sarısı ve yeşil yapraklı sebzeler sizin için doğru tercihler olacaktır. Böylece bebeğiniz hem gerekli vitamin ve minareleri alır hem de farklı tatta besinlere alışır. Bebeğinizin süt içme alışkanlığı kazanması için sütü farklı meyvelerle ezerek verebilirsiniz.  Basında yer alan bilimsel alt yapısı olmayan moda akımlara kulak vermeyin. Bebeğinizi sadece etle tek yönlü beslenmeyin. “Besin çeşitliliği” demek, bebeğinizin ihtiyacı olan besin ögelerine ulaşabilmesi ve daha sağlıklı gelişmesi demektir. İnek sütü, yumurta vb. besin alerjileri, “sütüm kesildi” krizi yönetimi, “hazır mama” kullanım detayları, “ek besine geçiş” ve “sütten kesme” sürecine ilişkin sorunlar vb. için birkaç görüşmelik kısa programlarımızdan da yararlanabilirsiniz.

diyetisyen iletişim

BEBEK SAĞLIĞI İÇİN BESİN ÇEŞİTLİLİĞİ

Bebek sağlığı ve beslenmesi için farklı vitamin ve mineraller içeren besinler ile; bebeğinizin beslenmesi daha zengin ve faydalı bir hale gelecektir. Bunları şöyle sıralayabiliriz: Taze sebze ve meyveden gelen C vitamini, demiri emilimini artırır. C vitamini sayesinde bağırsaktan emilimi artan demir minerali, bebeğinizin zihinsel gelişimini desteklerken bağışıklık sistemini de güçlendirir. Bir tür A vitamini eşdeğeri olan Beta-karoten ile bebeğinizin görme ve bağışıklık fonksiyonları, hücre yenilenmesi, büyüme ve gelişmesi desteklenir. Beta-karotenin en önemli kaynağı olarak havucu gösterebiliriz. Bebeğinizin B vitamini ihtiyacını karşılamak içinde brokoli vb. koyu yeşil besinleri tercih edebilirsiniz.

Bebeğinizin enerji ve karbonhidrat ihtiyacını karşılamak üzere tam tahıllı besinleri tercih edin. Çok tatlı meyveler yerine az tatlı meyveleri seçin. Böylece şekerli tada istek duymamasını, aynı zamandada, lif ve vitamin mineral alımı açısından zengin bir besin ortamı sağlamış olursunuz. Karbonhidrat ihtiyacı için tam tahıllı unları ile hazırlanmış zeytinyağlı fırında pişmiş seçenekler, taze meyveler ve zorunlu hallerde kullanılan organik, tam tahıllı mamalar ile bebeğinizi besleyebilirsiniz. En azından 1 yaşa kadar bebeklerin organik beslenmesi ve günlük pastörize sütle hazırlanmış probiyotik yoğurt kullanımı, canlı maya ile kendinizin mayalayıp süzdüğü kefir gibi besinlerin kullanımı; ileride olası bir metabolik sendrom ve besin intoleransı riski, çeşitli alerjiler vb. bağışıklık sorunlarını önleme adına son derece önemlidir. Yemekleri pişirirken fırında, düdüklü tencerede ve buharda pişirme teknikleri tercih edilmelidir. Yemeklerde kullanacağınız sebze ve meyveleri bol suda yıkamanız ve gerekiyorsa soymanızda en az pişirme yöntemi kadar önemlidir. Bebeğinizin yemeklerinde patlıcan ve çilek gibi alerjen besinler vermemeğe özen göstermelisiniz. Sadece 1 yaştan önce değil hiçbir zaman bal vermeyin. Tadından da anlaşılacağı üzere, balın doğalı da yapay olanıda yoğun glukoz molekülü içerir. Yine 1 yaştan önce kepek katkılı gıdaları kullanmayın. Az miktarda tatlı tat içeren armut, hafif buharda pişmiş bal kabağı ve havucun cam rendeden geçirilmiş hali, kivi ve turunçgiller gibi sebze ve meyveler 6 aydan sonra bebeğinizin sağlığı ve bağışıklığı için oldukça uygundur.

Konserve gıdalar, salam ve sucuk gibi gıdalar bebek sağlığı ve beslenmesi için uygun değildir. Mümkün olduğunca ileri yaşlara kadar müdahale edebildiğiniz ölçüde tüketmesini engelleyin. Hatta tüm aileyi organize edin ve çocuğunuzun karşısında bu gibi besinleri yemeyin, erken tanışmasını engelleyin. Yumurta et gibi besinleri 7. aydan itibaren verebilirsiniz. 8 aydan sonra da zihinsel gelişimi, bağışıklık, kemik, eklem sağlığı, hücre yenilenmesi, bebek ameliyatlarından sonra iyileşme, büyüme ve gelişme için mutlaka haftada 2 kez balık vermenizde yarar olacaktır. Yemediği takdirde ısrar etmeyin. Her 2 haftada bir bebeğiniz denemeye hazır olana kadar tekrar deneyin.

İlgili Kelimeler: , , ,

1 Puan2 Puan3 Puan4 Puan5 Puan (1 Oy Verildi, Ortalama: 5,00 / 5)